Geplaatst onder chronische idiopathische axonale polyneuropathie, pijn door runner10K

CIAP

CIAP aandoening.

Mijn ervaring !  

ik heb deze aandoening al ruim 20 jaar , geen idee wanneer het echt is begonnen. In het begin dacht ik dat er iets met mijn tenen en voetzolen niet goed was, zeer raar gevoel, heb diverse adviezen kregen van opvulstukjes tussen de tenen, ( sterk af te raden) . Dat was zeer pijnlijk) In feite ( bij mij dan) is niets aan te raden, anders dan verende gelijkmatige steun.  Thuis loop ik op Birkenstock sloffen en buiten op heel goede merk  hardloopschoenen. (  geen pronatie !) altijd 1,5 maat groter ( normaal 47,5 altijd 49 toepassen. Voel je je tenen niet ( helemaal met bergschoenen op stijgingen, of dalingen.

Bij situaties waar nette schoeisel nodig is , gebruik ruime schoenen, maar zeker niet om afstanden te lopen. Ik heb me toegelegd om veel te bewegen, meer dan ooit. Dagelijks afwissend wandelen fietsen hardlopen fitness en goed uitrusten. Stilstaan tijdens een van de oefeningen is afschuwelijk, je voeten gaan tintelen. Met hardlopen verplaats je de pijn als het ware,  je moet je concentreren op de weg ( vooral glad plaveisel, zoals beton en asfalt , geen steentjes of stoeptegels) een stevig bospad kan, mits geen gaten. Je pijngrens is met rennen veel makkelijker te houden. Wandelen prima, niet stilstaan,  wel  af en toe zitten en je voeten los van de grond, of plat op de grond met dezelfde lage druk, niet hangen op een been.  Oefeningen voor je balans zijn natuurlijk de “klok”  en tijdens tandenpoetsen op een been staan ( dat doe je niet meteen na inspanningen) 

Let op bij traplopen, altijd geconcentreerd.  Laat niemand even op je tenen staan en stoot ze niet. Autorijden korte afstand en weinig schakelen geen probleem, lange afstanden kan ik niet zonder Cruise Control, maar desnoods naar Zwitserland of verder.  Blijf je noodgedwongen het gaspendaal indrukken, wordt je gevoel in je voeten minder   In file rijden kan wel, wel oppassen.  Afstand houden !

Ik heb bijna altijd sokken aan, ( vandaag niet , boven 30 graden)  krijg anders snel koude voeten.

Kortom, doe veel aan bewegen, houdt je conditie op peil, ook in de Coronatijd.  Ga op “goede” tijden, geen drukte. Weinig tot geen alcohol, in het weekend wat wijn of zo,  gewicht op peil. Spierversterking is een zaak van de Fysio, zover dat mogelijk is en valt buiten mijn kennis anders dan behandelingen.

2010 heb ik de officiële diagnose gekregen via het UMC na een pittige , soms pijnlijk , onderzoek en mocht meedoen aan vervolg onderzoeken. Nu 10 jaar verder ( ik geen idee van de kwaal, anders dan de officiële kanalen) kan ik voor me zelf zeggen dat bewegen als boven beschreven mij ”op de been houden”  Er is een kleine achteruitgang , soms in de handen.   Ik doe niet mee met allerlei fantasten, die “de “oplossing hebben, want die is er niet.

Nogmaals dit zijn zeer persoonlijke beschouwingen, die ik in 20 jaar heb “genoteerd” ?

0 reacties

Plaats een reactie

Om te kunnen reageren moet u eerst ingelogd zijn. Als u nog geen profiel hebt op Myocafé, kunt u zich aanmelden. Hiermee krijgt u de mogelijkheid om te reageren en ook om zelf gesprekken te starten.

aanmelden / login