Geplaatst onder algemeen

Zeilen

3 reacties , oudste reactie bovenaan
Cindy V zei op

Zeilen vind ik erg leuk om te doen. Ik ga al een aantal jaar een week zeilen op Robinson Crusoe en soms ook een lang weekend in mei of september. Dat is een volledig aangepast eiland van de NebasNsg. Ook het vaarmateriaal is waarmogelijk aangepast. Zo hebben ze 3 Randmeren, 1 Ufo, 2 catamarans, 2 Trimarans, 1 tweepersoons Access Dinghy en 1 eenpersoons Access Dinghy, dat is een klein zeilbootje dat met een joystick bestuurd kan worden. Ze hebben ook een erg stabiele zeilboot die de Roller heet, daar kan je met rolstoel en al op. Verder zijn er nog vele andere mogelijkheden. Je kunt er ook roeien, kanoën, waterskiën etc.

Ik persoonlijk vind de Triman en de Randmeer de leukste boten. Nu heb ik de laatste jaren steeds meer moeite om goed te kunnen zitten in de boten. Afgelopen zomer is mijn orthese van de duwrolstoel gebruikt, maar omdat die niet te nat mag worden is dat alleen een goede optie bij mooi weer en weinig buiswater. Ze hebben veel verschillende aanpassingen zodat ze er wel van alles aan kunnen doen om het voor iedereen zo comfortabel mogelijk te maken. Zo hebben ze sinds vorig jaar van die grote zitzakken waar je lekker lui ik kunt hangen en verder is het natuurlijk even zoeken naar wat iemand nodig heeft. Er zijn kussentjes in verschillende maten en een kratje bewijst ook al gauw zijn dienst.

Patrick jij vroeg mij het volgende:
Hoe stap je op zo’n ranke boot. Bij de trimaran kan je het zwaard en het roer omhoog doen waardoor je hem makkelijk op de slipway? kunt trekken. Zo is het mogelijk iemand er in te tillen. Het roer bedienen ligt binnen mijn mogelijkheden mits de wind niet te hard is, want dan heb ik niet meer genoeg kracht om tegendruk te geven en dan draait hij in de wind. De begeleider achterop kan middels de touwtjes van het roer ook het roer besturen of helpen en anders kan je ook nog iets over mij heen komen hangen om het roer over te neen, dat is in de meeste situaties het makkelijst.

Van de zomer hadden we een leuke week om te zeilen. Er stond genoeg wind om lekker het water op te kunnen. Mijn orthese kon toen ook goed gebruikt worden. De orthese werd gewoon op het vaste stoeltje gezet met eronder een kussen om hem zo in een wig stand te krijgen zodat ik niet voorover kon vallen. De rand van de trimaran was net hoog genoeg om op zijvallen te voorkomen. Wel moest de begeleider de kuip af en toe wat rechter zetten omdat hij niet klem staat en je dus toch wat scheef gaat hangen. Ik mocht mijn fixatie niet om i.v.m. het over boord slaan. Ik heb toen ik klein was mijn A en B diploma gehaald, maar op dit moment kan ik alleen nog wat rond drijven (met hulp) en met mijn armen bewegen. Zwemvesten zijn verplicht. Ik heb zo’n vest wat zich zelf opblaast zodra het met water in aanraking komt. In september ben ik een langweekend geweest en we hadden super weer. Windkracht 4 ä 7. Ik ben toen ook in de Trimaran geweest, maar we moesten teug omdat de boel te nat werd. Het was de vraag of we van de beheerder nog het water op mochten omdat de wind alleen maar toenam en de trimaran mag maar ongeveer tot een windkracht 6 het water op omat anders de mast kan afbreken. Uiteindelijk mochten we nog en hij zou ons in de gaten houden met de motorboot. We hebben toen de kuip eruit gehaald en er wat kussens ingelegd zodat we toch nog even het water op konden, maar dat heb ik maar een half uur vol gehouden. ’S middags hebben we een wedstrijd gevaren met de Randmeren. De kuip is toen in een zitzak gezet. De kuip en zitzak zijn ook vastgezet om schuiven te voorkomen. Omdat er veel wind stond werd je flink heen en weer geslingerd. Ik zat aan de bakboordkant, maar als we dan over de stuurboordkant voeren had ik niet genoeg kracht om rechtop te blijven zitten, met als gevolg dat de begeleiding in die situaties zijn hand op borsthoogte op mij zette om er zo voor te zorgen dat mijn hoofd nog beetje rechtop bleef en om mij goed in mijn stoel te houden. Kan er niet uitgeleiden omdat ik een abductieklos heb, maar vooroverhangen is toch niet lekker. Voor de hoofdondersteuning ben ik nu bezig met de revalidatiearts omdat die aan de rolstoel blijft zitten en dan heb ik daar op de boot niets aan. In de eerste week ging dit overigens prima. Er stond toen veel minder wind en toen hoefde de begeleiding maar af en toe in te grijpen.

Voor het douchen van Dennis hebben wij een latex zitzak gevuld met piepschuimkorrels. Daar is Dennis ingezet en daarna wordt de zitzak vacuüm gezogen zodat een perfecte orthese ontstaat welke niet meer vervormt. De achterkant van deze zitzak heeft zuignappen zodat hij op de ondergrond vast kan zuigen. Hoe zijn jullie daar aangekomen? En voor welke lichaamsmaten zijn die geschikt. Je hebt namelijk een aantal voordelen met jullie zitzak. 1 hij heeft een goede pasvorm en 2 hij mag nat worden.

Mogelijk dat ik dit op de boot kan gebruiken. Als je het gaat proberen laat dan eens keer horen of het wekt. Nadeel is dat er geen fixatievest op zit. Ja, dat is misschien een nadeel, maar mocht er wat gebeuren drijft Dennis wel gelijk in het water en anders moet je hem eerst nog gaan losmaken/zoeken. Er moet dus inderdaad iemand bij hem in de buurt zitten en een goed zwemvest is nodig, ik weet niet of Dennis een beetje kan zwemmen?

Als er nog meer mensen zijn die zeilen leuk vinden en nog handige tips hebben hoor ik het graag.

Patrick Nierop zei op

Hallo Cindy,
Deze zitzak hebben we via cymeq. (www.cymeq.nl) hij heet nu de Burnet 109 bodysupport. Ze staan ook altijd op de beurs (medica2005 in februari).

Dennis kan niet zwemmen. Hij is slap vanaf zijn 6e maand. Normaal dobbert hij in het water met een zwemkraag. We hebben het nog niet geprobeerd hoe het met een zwemvest gaat omdat hij zo slecht tegen koud water kan.

Heb je ook een site of adres waar ik kan kijken wat dit Robinson Crusoe is?

Cindy V zei op

Hoi Patrick,

Ja, er is een site van Robinson Crusoe: www.robinson-crusoe.nl

Ook ik kan slecht tegen koud water. Ben gelukkig nog nooit omgegaan en ook zomers ga ik bijna nooit de Loosdrechtseplassen in, omdat het toch nog te koud is. Net als vorig jaar was het echt heel erg warm en dan ga je verkoeling zoeken, maar dat is dan wel in en uit het water. In een normaal zwembad, als ik met mijn ouders of groepsleiding ga kan ik ongeveer 15 á 30 minuten in het water zijn dan ben ik zo afgekoeld dat ik vaak wat blauw word. Dan verhuizen we naar het bubbelbad omdat de rest van het gezin of de groep het dan nog niet zat zijn, maar ook dat heb ik na 15 minuten wel gezien. Mijn lichaam houdt zich niet warm. Hydro heb ik in water van ongeveer 34 á 36 graden.

U kunt dit bericht alleen bekijken en er niet op reageren.

Plaats een reactie

Om te kunnen reageren moet u eerst ingelogd zijn. Als u nog geen profiel hebt op Myocafé, kunt u zich aanmelden. Hiermee krijgt u de mogelijkheid om te reageren en ook om zelf gesprekken te starten.