Geplaatst onder algemeen

problemen met vering aangepaste Ford Transit!

9 reacties , oudste reactie bovenaan
Anja zei op

November 2003 hebben wij een nieuwe semi verlengde Ford Transit aangeschaft. De bus is door een erkende aanpasser aangepast, er is o.a. een lift geplaatst.
Na 4 maanden begon de Ford door de vering te zakken, vooral als de electrische rolstoel er in stond. We hebben de Ford dealer er naar laten kijken, maar die zag het probleem niet. De vering begon echter steeds meer door te zakken, dusdanig dat de carosserie bij een drempel tegen de achteras aanstootte. Aangezien onze eigen Ford dealer nog steeds het probleem niet zag (en als er dan een probleem was dan zou het door de lift komen), zijn we naar een andere Ford dealer gegaan. Hier waren ze bekend met het probleem, het gebeurde vaker met de nieuwe Ford, de oplossing was het plaatsen van een stel extra veren.
Deze ingreep is uitgevoerd. Het was gelijk al duidelijk dat de Ford nu wel erg hoog op de wielen stond en de vering erg stug werd. Ons werd gezegd dat dit met een half jaar wsl. wel beter zou worden. Een half jaar later was er nog geen verbetering en de wegligging was door de stugge vering sterk verslechterd. We zijn opnieuw naar de Ford dealer gegaan, maar die zei dat hij hier niets meer aan kon doen en dat we maar contact op moesten nemen met de importeur.
Ik zal jullie niet vermoeien met de emaildiscussie die toen plaats vond, maar het kwam er op neer dat we maar weer naar de dealer moesten en als die geen oplossing had dat er dan geen oplossing was.
Nu zitten wij met een bus met slechte rijeigenschappen. We overwegen er luchtvering op te laten plaatsen, maar voordat wij tot deze kostbare ingreep overgaan willen we graag weten of er iemand soortgelijke ervaringen heeft met de Ford Transit en of daar een oplossing voor is gevonden.
We zijn uiteraard zeer ontevreden over de service van Ford, maar dat terzijde!
Anja

Leen zei op

Anja konden ze dan geen zwaardere schokdempers monteren die kunnen dan ook meer gewicht dragen
Het lijk mij dat daar best een goede oplossing voor moet zijn, je heb ook bestelbusjes met een lift die bedrijven hebben zoals de tpg (ptt) ik vind het een slechte service hoor
Neem anders eens contact met de koni schokdempers
op ik weet alleen geen adres en ik heb verder ook niets met dit bedrijf te maken hoor maar ik weet dat er ook zwaardere schokdempers bestaan meschien ook voor jou bus

Groetjes leen



Henk zei op

Hoi,
Sinds 1 maand hebben wij een nieuwe aangepaste bus (Opel Movano) Wij hebben bij het aanpassen van de bus, ook luchtvering aan de achterzijde laten aanbrengen door de aanpasser. Deze luchtvering werkt prima en geeft een prima comfort tijdens het rijden. De bus schokt nu niet zo erg als bij gewone vering. Deze luchtvering werd, na medische indicatie, vergoed door de W.V.G.
Wil je meer weten. Mail dan even.

Lilian zei op

Wij hebben november 2002 een verhoogde Ford Transit aangeschaft (geen verlengde). De Ford bevalt prima, de vering geeft ook geen probleem. Ook wij hebben er een lift in en onze zoon wordt in zijn elektrische rolstoel vervoerd.
Waar wij nu tegen aan lopen is dat de hydraulische lift teveel van de accu vraagt, vooral 's winters staan we wel eens met een lege accu. Wij hebben onlangs een aanvraag voor een tweede accu bij de WVG ingediend.

Anja zei op

Leen, zwaarder schokdempers zijn helaas geen oplossing, daar zit het probleem niet.

Henk, een medische indicatie is niet aan de orde, maar bedankt voor het aanbod. We zijn al in contact met een firma voor luchtvering.
Mijn echtgenoot is het n.l. helemaal zat met Ford en verwacht van hen geen oplossing meer, maar ik ben er zo pissig over dat er geen gewone oplossing is voor dit probleem dat ik het nog via deze weg wilde proberen. Maar eigenlijk is het van de zotte dat Ford dit niet nader wil uitzoeken. Toen wij deze bus aanschaften ter vervanging van onze oude Ford zei de verkoper dat het een verschil van dag en nacht zou zijn t.a.v. het rijcomfort. Nou dat is met deze vering volkomen te niet gedaan!

Lilian, gelukkig dat jullie geen problemen hebben met de vering, misschien maakt het uit dat de Ford niet verlengd is, maar we hebben ook gehoord dat dit probleem niet bij iedere Ford is.
Wij hebben inderdaad 2 accu's dat is ons bij aanschaf aangeraden ivm de lift. We hebben nu echter wel een probleempje met de standkachel, die slaat niet meer aan, behalve als de motor aan staan. Volgens de leverancier omdat de accu's niet voldoende stroom geven, maar bij nameten blijken de accu's wel voldoende te geven, dus daar moeten we ook weer mee in conclave!
Anja

Esmee zei op

Beste Anja,
Wij hebben ook lucht vering en dat bevalt ons erg goed.
Als jullie het kunnen en willen betalen is luchtvering zeker een goede optie die het probleem kan oplossen.
Ik heb ook bussen gehad zonder en ik merk duidelijk een verschil. groetjes Esmee

Patrick Nierop zei op

Hallo Anja,

Een Ford transit is gemaakt om lading te vervoeren. Al die busjes die omgebouwd zijn met een werkplaatsje en magazijn stellingen zijn ook permanent vol belast. Die rolstoel en lift weegt echt niet meer dan 400 kg terwijl het laadvermogen van zo'n busje minstens 700 kg is. Zoals je zelf al opmerkte hebben schokdempers niet met het doorzakken te maken, deze zijn om schokken soepel op te vangen en wegligging te verbeteren. De veren dragen de last. Het lijkt mij dat de veren niet goed zijn en last hebben van een soort metaalmoeheid waardoor ze hun veerspanning verliezen en dus doorzakken. Dit moet met een dergelijke bus niet kunnen, want dan zouden al die aannemers er last van moeten hebben. Mogelijk dus dat het een serie veren is die bij latere modellen aangepast is. Ik zou de klacht dan ook niet meer via de dealer afhandelen, maar rechtstreeks de importeur benaderen. Ik heb zelf een Opel Vivaro (een van de eerste in Nederland) en daar waren ook een aantal vervelende mankementen aan. Volgens de dealer lag het aan mijn wilde rijgedrag, ja,ja met een kind in een rolstoel achterin, en ik kreeg weinig respons. Ik heb de klacht toen via de importeur gespeelt en plotseling werd ik 's avonds thuis gebeld door de garage of ik langs wilde komen want de reparaties werden onder garantie uitgevoerd. Het schijnt te zijn dat er tussen dealer en importeur contracten zijn waarbij de hoeveelheid klachten invloed heeft op de kortingen en dus de winstmarge.

Zware veren is een lapmiddel en werkt dus ook niet omdat je dan wel voldoende beladen moet zijn anders stuiter je uit je rolstoel.
Luchtveren kan altijd nog, dus ik zou de klachtenprocedure nog even volhouden.

Succes

Marius zei op

Schokdempers met een luchtkamer, een soort opblaas balg, kan een optie zijn. Deze kan je met een 'bandenpomp' onder druk brengen en geheel afstellen op de benodigde vering. Je kunt ze beschouwen als een soort hulpvering. Ze worden veel gebruikt voor auto's waar b.v. een caravan achter komt te hangen. Solo wat minder druk en met een zware caravan en bagage pomp je de boel wat omhoog.

Kan voor de bus natuurlijk uitkomst geven.

Ik ben 17 jaar werkzaam geweest als automonteur, maar dat vering begint in te zakken na zo'n korte gebruiksduur, heb ik nooit meegemaakt. Dat zeggen ze in de garage altijd natuurlijk :-). Ik zou verwachten dat Ford Nederland dit goed op zou lossen.

Ik hoop voor jullie op een goede afloop, Marius.

Anja zei op

Bedankt voor jullie reacties!

Marius we gaan de mogelijkheid van de schokdempers met een luchtkamer onderzoeken.

Patrick, we zijn dus al in conclaaf met de importeur, we hebben al weken een discussie via email.
We hebben vandaag weer een mailtje gehad dat ze er verder niets aan kunnen doen. We hebben weer gereageerd door alle feiten maar weer eens op een rij te zetten en gevraagd of er vanuit de importeur een technisch onderzoek gedaan kan worden naar de oorspronkelijke veren (die er natuurlijk ook nog steeds op zitten).

Esmee, volgens mij heeft mijn man al een keer met jullie bus mee mogen rijden om de luchtvering uit te testen. Nog bedankt!
Op zich is luchtvering een goede oplossing, maar ik zou het wat te makkelijk voor Ford vinden als we deze klacht zomaar laten varen.
Anja

U kunt dit bericht alleen bekijken en er niet op reageren.

Plaats een reactie

Om te kunnen reageren moet u eerst ingelogd zijn. Als u nog geen profiel hebt op Myocafé, kunt u zich aanmelden. Hiermee krijgt u de mogelijkheid om te reageren en ook om zelf gesprekken te starten.

aanmelden / login