Geplaatst onder algemeen

gehandicaptenvervoer

13 reacties , oudste reactie bovenaan
Ton zei op


vr 11 feb 2005, 15:20
Inspectie: rolstoelvervoer gehandicapten onveilig
DEN HAAG - Gehandicapten in een rolstoel worden vaak op een onveilige manier in een busje vervoerd. Zij gebruiken geen gordels en hun rolstoel wordt soms niet vastgezet. Ook liggen er geregeld spullen in het busje die de passagiers in gevaar kunnen brengen. Dat heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat vrijdag laten weten.


De inspectie maakt zich vooral zorgen over het gebrekkig gebruik van autogordels. In 90 procent van de gevallen bleken gehandicapten geen extra riem om te hebben. Dat is onacceptabel, stelt de IVW, omdat gordels tijdens ongelukken kunnen breken.

De wettelijke eisen voor het vervoer van gehandicapten moeten worden aangescherpt, meent de inspectie. De dienst gaat het toezicht op het rolstoelvervoer intensiveren.


(bron: de telegraaf)

Brenda Elvira zei op

Ja ik heb het al op de radio gehoord. Maar zulke dingen zijn bij ons allang bekend. Dat het nu pas in het nieuws is.....

Ward zei op

Hey zijn ze eindelijk wakker geworden daar. Dat is toch al heel lang bekend eigenlijk. Je komt echt schandalige situaties tegen. Chauffeurs snappen de risico's van slecht vastzetten niet.

Merel zei op

Inderdaad, allemaal zeer oud nieuws!!!

biccie zei op

Is dit ook niet iets waar je zelf bij stil kan staan?
Wij hebben bij de aanvraag van de elro van onze dochter meteen een fixeervestje besteld. Deze heeft ze niet aan als ze in huis rijdt, maar mocht ze een keer met de auto mee moeten of met de taxi, dan heeft ze in ieder geval een ''gordel" om in d'r rolstoel.
En moeten bevestigingen van een rolstoel in een auto/bus niet al aan voorwaarden voldoen?
Veiligheid voor alles. maar dat ligt ook bij de persoon zelf!
Hoe vaak zie je niet dat mensen hun kinderen los op de achterbank vervoeren? Ook eigen verantwoording!

Cindy V zei op

Hoi Bicci,

Ik ben het deels met eens. Het is inderdaad een stuk eigen verantwoordelijkheid dat je goed vastgezet wordt in een bus. Alleen heb ik geen ogen in mijn achterhoofd en kan dus nooit goed controleren of de chauffeur mij goed vastgezet heeft, maar wat ik een groter probleem vind is dat heel veel chauffeurs niet op de goed op de hoogte zijn van de geldende regels voor het vastzetten van een rolstoel of dat geen goede opleiding/instructies vanuit het bedrijf hebben gekregen. Ook rijden ze vaak met niet goed onderhouden materiaal of het is niet compleet.

De regels voor taxibedrijven waar helaas nog maar weinig gehoor aangeven wordt is dat ze eigenlijk geen gebruik meer mogen maken van de deltasteun met bierman beugel. Ze moeten de rolstoel vastzetten met spanbanden. Ook moeten taxibedrijven een extra riem om de persoon in de rolstoel doen die aan de vloer van de bus vast zit dit in verband met mogelijke ongelukken. Er zijn ook genoeg mensen die helemaal geen riem in hun rolstoel hebben en zeker voor die mensen is het noodzakelijk dat ze een riem vanuit de bus omkrijgen.

De deltasteun met bierman beugel mag overigens nog wel in de privé situatie gebruikt worden.

Ik heb de meeste problemen met de RTC te Rotterdam en Valys taxi’s. Mijn eigen taxibedrijven (ouders, woongroep en ziekenvervoer) rijden over het algemeen met goed materiaal en als er iets kapot gaat of er is iets anders mis dan wordt dat gerepareerd. Het enige is dat ze niet allemaal een extra gordel omdoen omdat die niet altijd passen.

Over de fixatie in de rolstoel:
Ook ik heb een borstfixatie in mijn elro en duwrolstoel met als enige verschil dat ik de fixatie altijd draag. Nu moet ik daarbij vermelden dat goed is dat jullie dat gedaan hebben, maar je mag bij die fixaties er niet vanuit gaan dat ze bij een ongeluk genoeg fixeren. De fixaties bestaan tegenwoordig namelijk veel meer uit plastic kliksluitingen die je ook vaak bij rugzakken ziet. Het is daarom ook nootzakelijk dat je vanuit de bus een gordel omkrijgt.

Ik zelf heb dus een heupgordel en een borstfixatie in mijn rolstoelen. Omdat ik in een orthese zit en daar ook de fixaties aan vastzitten heb ik ook nog een heupgordel die vastzit aan het frame van de rolstoel. Ik draag deze echter alleen als ik vervoert wordt. Deze extra gordel is geadviseerd door de leverancier van de orthese omdat deze af zou kunnen breken en dit voor extra veiligheid zorgt tijdens het vervoer.

Ik ben het dus met je eens dat het een stuk eigenverantwoordelijkheid is, maar er ligt zeker nog een grote taak voor de inspectie om nog het e.e.a. goed aan te pakken, want er is zeker nog een heleboel mis in het vervoer van rolstoelen.

Cindy

Patrick Nierop zei op

Op het fixatievest van Summit (het bekende neopreen vest) staat expliciet dat het alleen voor de fixatie is en niet voor de veiligheid. Het dient aangevuld te worden met een veiligheids gordel (heup of 5 punts).
Ik vind het echter wel een verantwoording van de leverancier (gemeente) dat je veilig in de rolstoel kan zitten voor de gebruik situaties en van de fabrikanten dat het ook mogelijk is een rolstoel goed vast te sjorren in de taxi. Vooral bij duwrolstoelen heb je vaak geen vastzetpunten om de stoel vast te zetten met sjorbanden zonder het frame of de wielen uit hun verband te trekken.
Een gordel om de passagier ook aan de vloer vast te koppelen verwacht ik niet eens, want als de rolstoel niet goed vastgezet kan worden is het alleen maar gevaarlijker (laat staan dat een chauffeur de moeite neemt.)

Cindy V zei op

Ik ben het met je eens Patrick. Leveranciers zouden standaard een heupgordel in elke rolstoel moeten leveren, maar dat wordt helaas niet gedaan. We moest er zelf om vragen. Ik heb het niet zo moeilijk gehad met het krijgen van de fixaties want, de gemeente en leverancier vonden het beide nodig, maar je ziet te vaak dat er geen gordel gedragen wordt in de taxi door rolstoelers. Er zijn ook mensen die zo eigenwijs zijn die er ook geen om willen. Ook zitten er inderdaad aan duwstoelen geen goede bevestigingspunten om de sjorbanden aan vast te maken. Over het gebruik van de gordel aan de vloer vraag ik me sowieso af of het wel een echte meerwaarde heeft. Ik kan het me aan de ene kant wel voorstelen, maar aan de andere kant als je een goede gordel in de rolstoel hebt blijf ik liever in die gordel hangen dan in een extra gordel die aan de vloer vastzit omdat ik bang ben dat je dan toch ook een deel van het gewicht van de rolstoel te verdragen krijgt. Het is alleen een eis en die hebben we na te leven, maar in de praktijk zit ik meestal zonder die extra gordel in de bus. Ik heb er 4 om en dat vind ik ook wel genoeg al mag je officieel op 3 van de 4 niet vertrouwen omdat ze alleen maar fixerend gezien mogen worden.

biccie zei op

Hoi Cindy,
Bij Meike's rolstoel zit standaard een heupgordel gemonteerd. Het fixeervestje hebben we extra gevraagd. Was ik vergeten te vermelden.
Het is wel schrijnend dat je door veel taxibedrijven niet veilig vervoerd wordt. Het zal wel weer een geldkwestie zijn, maar dat moet niet kunnen.
Met eigen verantwoording bedoel ik eigenlijk ook meer het vervoer in een priveauto.
Ik heb er niet zo bij stilgestaan hoe het in een taxi er aan toe gaat, omdat ik (heel naief misschien) er eigenlijk vanuit ging dat dit gewoon goed is. We komen zelf net kijken in het rolstoelvervoer (Meike heeft haar elro nog niet zo lang) en moeten dus nog een hoop leren, zie ik wel.
groetjes, Biccie

Cindy V zei op

Hoi Biccie,

Ik snap wat je bedoelt. Voor het privé vervoer ga ik er vanuit dat iedereen zijn auto/bus gewoon door een erkend bedrijf laat aanpassen en zich inderdaad laat informeren over de regelgeving die daarvoor is.

Wij hebben zelf geen aangepaste bus en ik ging al vanaf 7 jaar alleen met de taxibus naar de mytylschool. Had daarvoor reguliere kleuterschool gedaan bij ons op het dorp.

Wat taxivervoer betreft. Als Meike straks naar school gaat (regulier of mytylschool) en ze moet met de taxi als het niet loopbaar is, dan zal ze waarschijnlijk een vaste chauffeur krijgen. Je krijgt dan vanzelf vertrouwen in de chauffeur. De eerste paar keer kijk je mee hoe ze haar vastzetten en op een gegeven moment ga je dat stukje steeds meer loslaten, omdat het gewoon goed gaat en je vertrouwen hebt in de chauffeur die de bus rijdt.

Ik heb vertrouwen in mijn vaste chauffeurs en maak me dan ook helemaal niet druk over het feit of ze me wel of niet goed vastgezet hebben. Als ik met vreemde chauffeurs rij en ik hoor de klem te veel klepperen of als ik me zelf wat voel verschuiven dan laat ik ze rustig stoppen om het nog eens goed vast te zetten. Dat doe ik natuurlijk ook bij mijn vertrouwde chauffeurs als dat nodig is, maar dat is zelden of nooit het geval. Daarom raad ik ook aan als Meike een keer ergens heen gaat met een anders taxi om goed te kijken of ze haar goed vastgezet hebben, zeker als ze nog zo klein is. Ze zal in die gevallen waarschijnlijk ook niet alleen reizen maar met jou of haar vader, kennis etc. Ik denk nu bijvoorbeeld aan ziekenhuisbezoek en dat soort dingen. Het is ook belangrijk voor Maike hoe jong ze ook is dat ze al snel voor zich zelf durft op te komen.

Cindy

biccie zei op

lieve cindy,
dank je voor je lieve woorden. Het geeft wat meer vertrouwen.
Meike gaat binnenkort voor het eerst met de taxibus naar de peutergroep. Tot nu toe bracht ik ze zelf weg, maar ze moet gaan wennen aan de taxi en dat wij er dan niet bij zijn. Volgend schooljaar is ze 4 en gaat ze naar de mytylschool.
Ik ben er trouwens niet bang voor dat ze niet voor eigen op kan komen, ze heeft haar mondje gelukkig behoorlijk bij. Voor ons soms pittig, maar liever zo dan een muurbloempje, toch?
groetjes, Biccie

Cindy V zei op

Hoi Biccie,

Inderdaad beter een pittige meisie dan dat ze over zich heen laat lopen. Ze zal er snel aan wennen alleen naar school te gaan. Na een paar dagen/weken geeft ze je een kus en zwaait een keer en rijdt zo de bus in en kijkt niet meer naar je om, zeker niet als er nog meer kinderen in de bus zitten, want dan heeft ze het veel te druk.

Succes met de nieuwe stap.

Groetjes,
Cindy

Patrick Nierop zei op

Hallo Bicci,
Onze Dennis gaat ook vanaf zijn 4e met de taxi naar de mythyl school.
Opzich hebben we weinig problemen gehad. Echter de chauffeur wisselt nog wel een omdat de gemeente ieder jaar de ritten aanbesteed en dat kan wel eens een ander taxibedrijf opleveren. Ook kunnen chauffeurs ziek of met vakantie zijn.
Het is voor de eerste rit mogelijk een idee om het taxi bedrijf te bellen en te vragen of ze eens langs willen komen . Dan kun je kennis maken met de chauffeur en zij zijn dan op de hoogte hoe de rolstoel eruit ziet en welk sjormateriaal ze nodig hebben. Meike kan dan ook eens proberen hoe het in de taxi rijden gaat. Dan is het niet allemaal zo'n grote verrassing voor een ieder en je kunt haar er beter op voorbereiden.
Overigens hebben we wel eens meegemaakt dat de chauffeur voor kennismaking langs kwam en hij zeer verbaast was dat Dennis in een rolstoel zat. Hij had namelijk 8 lopertjes van de gemeente doorgekregen. Er bleken 3 in een rolstoel te zitten, zodat ze twee taxi's in moesten zetter. Kan je voorstellen wat een consternatie dit had gegeven als ze niet eerst even langs hadden gekomen.
Overigens is bij ons op school zo dat de kinderen alleen aan bekende taxichauffeurs mee worden gegeven, en is het een nieuwe chauffeur dan loopt de juf mee naar de taxi.
Zelfs nu na 3 jaar zijn we er zelf bij als Dennis in de taxi wordt gezet (thuis) en houden we de gordels in de gaten. Ondertussen maken we een praatje met de chauffeur of de andere kinderen in de bus. Vooral na het weekend kunnen de sjormiddelen nog wel eens niet goed. We bellen dan het taxibedrijf om een andere taxi te sturen of brengen hem zelf weg maar dienen dan altijd een klacht in .
Het sjormateriaal moet goed zijn en het taxibedrijf is hiervoor verantwoordelijk.

U kunt dit bericht alleen bekijken en er niet op reageren.

Plaats een reactie

Om te kunnen reageren moet u eerst ingelogd zijn. Als u nog geen profiel hebt op Myocafé, kunt u zich aanmelden. Hiermee krijgt u de mogelijkheid om te reageren en ook om zelf gesprekken te starten.

aanmelden / login